سايت خبري تحليلي انديشه ها : يك رژيم غذايي فوق‌العاده براي پيشگيري از سرطان سينه
سه شنبه، 24 مهر 1397 - 11:14 کد خبر:88888
سايت خبري تحليلي انديشه ها: جامعه > سلامت - هيچ غذا يا رژيم غذايي خاصي وجود ندارد كه بتواند به طور كامل عامل ايجاد يا پيشگيري سرطان سينه شناخته شود، با اين حال، انتخاب موادغذايي كه مصرف مي‌كنيد مي‌تواند تفاوت‌هايي اساسي ايجاد كند:

سايت خبري تحليلي انديشه ها:

 

 

به گزارش خبرآنلاين، سرطان سينه، بيماري پيچيده‌ايست كه عوامل زيادي برآن اثر دارند. برخي از اين عوامل مانند سن، ژنتيك، جنسيت و سابقه‌ي خانوادگي غيرقابل كنترلند. اما عواملي وجود دارد كه تحت كنترل افراد هستند؛ مثل سيگار كشيدن، ورزش نكردن، اضافه وزن و رژيم غذايي. بعضي تحقيقات نشان مي‌دهند كه رژِيم غذايي حدود ۳۰ الي ۴۰ درصد بر ابتلا به سرطان سينه تأثير دارد.

غذاهاي مناسب

سرطان از قسمت‌هاي مختلف بدن شروع مي‌شود، به شكل‌هاي گوناگوني گسترش پيدا مي‌كند و براي درمان نيازمند روش‌هاي متفاوتي است.
موادغذايي كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم، بخشي از يك رژيم سالم اند و به همين دليل مي‌توانند در جلوگيري از ابتلا يا ممناعت از پيشرفت سرطان سينه مؤثر باشند.
• طيف وسيعي از سبزيجات و ميوه‌هاي گوناگون
• موادغذايي كه منبع غني فيبر هستند مثل غلات و حبوبات
• شير كم‌چرب و لبنيات
• دانه و محصولات سويا
• غذاهايي كه منبع ويتامين D هستند
• ادويه‌هايي كه خاصيت ضد التهاب دارند
مطالعات نشان داده‌اند كه مصرف ميوه‌ها و سبزيجات زير براي جلوگيري از سرطان سينه بسيار مؤثر بوده و مي‌توانند تا ۱۵ درصد احتمال ابتلا به اين نوع سرطان را كاهش دهند

سبزيجاتي كه برگ‌هاي سبز و تيره دارند، فلفل، گوجه، بادنجان، هويچ، كلم بروكلي، پياز، مركبات، سيب، گلابي و ... .

فيبر

هرچند كه تأثير مستقيم فيبر بر جلوگيري از سرطان هنوز در دست بررسي است اما تحقيقات زيادي ثابت كرده‌اند كه مصرف فيبر براي ممانعت از ابتلا به بيماري، بسيار مؤثر است؛ زيرا باعث سلامت دستگاه گوارش مي‌شود و به سم زدايي بدن كمك مي‌كند.
برخي محققان عقيده دارند فيبر با كاهش هورمون استروژن به جلوگيري از پيشرفت سرطان سينه كمك مي‌كند؛ زيرا در بسياري از متد‌هاي درماني اين بيماري، از تداخل استروژن با سلول‌هاي سرطاني جلوگيري مي‌شود.

چربي‌هاي مفيد

شايد گنجاندن چربي و روغن‌ها در ليست موادغذايي سالم عجيب به نظر برسد اما چربي‌هاي موجود در روغن زيتون، آووكادو، غلات و حبوبات جز چربي‌هاي مفيد شناخته شده‌اند. همچنين اُمگا3 كه در ماهي بخصوص ماهي سالمون وجود دارد، به علت دارا بودن خاصيت ضد التهابي، به كاهش ريسك ابتلا به سرطان سينه تا حدود 20 الي 30 درصد، كمك مي‌كند.

سويا

بررسي‌هاي گسترده از 25 سال پيش تا كنون، سويا را منبع غذايي فوق‌العاده مفيد دانسته‌اند كه حاوي موادمغذي مثل پروتئين، چربي‌هاي مفيد، ويتامين‌ها، مواد معدني و مقدار كمتري كربوهيدرات است كه علاوه بر كاهش احتمال ابتلا به سرطان سينه، گزارش شده كه سويا، ليپوپروتئين كم چگال، يا "كلسترول‌هاي بد" و در نتيجه بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد.

از مصرف چه غذاهايي بايد پرهيز كرد؟

• الكل:
مصرف الكل، در افزايش سطح استروژن و تخريب سلول‌هاي DNA نقش دارد و باعث افزايش 15 درصدي ريسك ابتلا به بيماري سرطان سينه مي‌شود.
• قند و شكر:
مصرف قند و شكر علاوه بر افزايش احتمال ابتلا به سرطان سينه، گسترش و متازتاز سلول‌هاي سرطاني را به همراه خواهد داشت.
• چربي:
مطالعات نشان داده است كه همه چربي‌ها مضر نيستند اما چربي حاصل از غذاهاي فرآوري شده ريسك سرطان سينه را افزايش مي‌دهد. چربي‌هاي ترانس بالا در غذاهاي سرخ كردني، دونات‌ها و كيك و شيريني‌هاي آماده يافت مي‌شوند.
• گوشت قرمز:
برخي بررسي‌ها نشان داده‌اند كه بين مصرف گوشت قرمز و ابتلا به سرطان سينه ارتباط وجود دارد. علاوه بر اين، فراورده‌هاي گوشت قرمز (مثل سوسيس) داراي چربي، نمك و نگهدارنده‌ بوده و به همين دليل براي سلامتي مضر هستند.
تناسب وزن و داشتن وزن متعادل در كل براي سلامتي بسيار حائز اهميت است زيرا اضافه وزن يكي از فاكتورهاي ابتلا به بيماري سرطان مي‌باشد. فعاليت جسمي به اندازه‌ي داشتن رژيم غذايي سالم مهم است و ريسك ابتلا به اين بيماري را تا حد چشم‌گيري كاهش مي‌دهد.