سايت خبري تحليلي انديشه ها: كدام سريال ماه رمضان محبوب‌تر است؟
پنجشنبه، 26 اردیبهشت 1398 - 15:16     کد خبر: 91600

سايت خبري تحليلي انديشه ها: بررسي در تعداد بازديدهاي سريال‌ها در يك اپليكيشن موبايلي كه از طريق سايت هم در دسترس است مي‌تواند به طورتقريبي پربيننده‌ترين سريال ماه رمضان امسال را مشخص كند.
سايت خبري تحليلي انديشه ها:

 

كدام سريال ماه رمضان محبوب‌تر است؟

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، سريال‌هاي مناسبتي هميشه برگ برنده‌ مديران شبكه‌هاي مختلف براي نشان دادن پرمخاطب بودن شبكه‌شان هستند. در سال‌هاي اوج سريال مناسبتي‌سازي معمولا يكي از سريال‌ها بيشتر از بقيه گل مي‌كرد و گاهي بعد از پايان ماه مبارك مصاحبه‌اي منتشر مي‌شد از يك مسوول در نيروي انتظامي كه از خلوت شدن خيابان‌ها در ساعت پخش آن سريال مي‌گفتند. سريالي كه اكثرا هم طنز بودند.

حالا اما چند سالي است كه سريال طنز در سبد سريال‌هاي ماه رمضان جاي چنداني ندارد. يا طنز ساختن سخت شده يا خنداندن مردم؛ هرچه هست آخرين سريال طنزي كه در ماه رمضان پخش شده مربوط به سه سال پيش است. امسال هم سه شبكه سريال مناسبتي دارند و هر سه هم ملودرام؛ اجتماعي و تاريخي. اولي از خيانت در امانت مي‌گويد، دومي دوز ماجراهاي عشقي‌اش بالاتر است و در كنارش از كارآفريني هم حرف مي‌زند و سومي در بستر روايت بخشي از تاريخ، عشق را روايت مي‌كند. هر كدام هم در اين زمانه كم شدن مخاطب تلويزيون طرفداران خاص خودشان را دارند.

اما كدام سريال پربيننده‌تر است؟ معمولا منبع آماري دقيقي براي بررسي اين موضوع وجود ندارد. احتمالا با پايان ماه رمضان روابط عمومي تلويزيون  آماري منتشر مي‌كند و طبق آمارش معمولا بيش از ۵۰درصد مردم سريال‌هاي ماه رمضان را ديده‌اند و براساس همان آمار يكي از سريال‌ها لقب پربيننده‌ترين را به خود اختصاص مي‌دهد. آماري كه فقط خود تلويزيون مي‌داند جامعه آماري‌اش چه كساني و چه تعدادي هستند.

اما شايد بشود يك جامعه آماري كوچك و در دسترس‌تر براي بررسي اينكه كدام سريال پربيننده‌تر است پيدا كرد. جامعه آماري يك اپليكيشن پخش برنامه‌هاي تلويزيون كه سايت آن هم در دسترس است. نكته قابل توجه در مورد اين اپليكيشن و موارد مشابه اين است كه حداقل بايد ۳۰درصد از سريال مربوطه توسط كاربر ديده شده باشد تا عدد تعداد مخاطب آن آيتم يكي بالا برود. يعني اگر فقط وارد اپليكيشن يا سايت بشويد و روي يك قسمت از يك سريال كليك كنيد و از كنار آن بگذريد در آمار مخاطبان آن قسمت قرار نمي‌گيريد. پس با اين پيش‌فرض به تعداد مخاطبان هر قسمت از سريال‌هاي ماه رمضان امسال نگاهي مي‌اندازيم.

شبكه يك؛ از يادها رفته

ملودرام تاريخي بهرام بهراميان با تلاشي كه براي تغييرات در طراحي لباس زن‌ها در دهه بيست و سي و از سوي ديگر بازسازي و بهينه‌سازي بخش‎هاي زيادي از شهرك سينمايي غزالي انجام داده اما داستاني آشنا دارد. دختر جواني از طبقه پايين كه با تلاش خود به جايگاه اجتماعي خوبي رسيده و عشق آتشين دو مرد را در مقابل خود احساس مي‌كند. مرداني كه اتفاقا هر دو در يك تجارت دست دارند؛ تجارت ترياك. پس قصه هم عاشقانه است براي جلب مخاطب بيشتر و عام‌تر و هم سعي كرده در لايه‌هاي زيرين اجتماع و تصميم‌گيري‌هاي دربار و قشر متنفذ جامعه هم نفوذ كند و مخاطب خاص‌تر را هم از اين راه جلب كند. هم رضا يزداني دارد كه خواننده محبوبي است و طرفداران خاص خودش را دارد و هم بيتا فرهي كه قشر سينمادوست بازي او در «هامون» را از ياد نمي‌برند. ميترا حجار، هليا امامي، رسول نجفيان، حسين ياري، مهدي سلوكي و .... ديگر بازيگران اين سريال هستند.

 

 

اولين قسمت «از يادها رفته» ۳۴ هزار بار ديده شده. يعني ۳۴ هزارنفر كه احتمالا به هر دليلي قسمت‌ اول سريال را نديدند، براي ديدن آن به اين اپليكيشن مراجعه كرده‌اند. معمولا رقم بازديد اولين قسمت در تمام سريال‌ها بالاتر است، شايد به اين دليل كه بخشي از مخاطبان كه از قسمت‌هاي بعدترسريال را ديده‌اند براي ديدن شروع آن كنجكاو مي‌شوند. دليل ديگر هم شايد اين باشد كه عده‌اي از مخاطبان كه به هر دليلي به تلويزيون دسترسي ندارند، با ديدن اولين قسمت براي ديدن بقيه آن هم تصميم مي‌گيرند.

«از يادها رفته» در قسمت دوم ۲۹هزار، قسمت سوم ۲۳هزار، قسمت چهارم ۲۴هزار، قسمت پنجم ۱۴هزار، قسمت ششم ۳۳هزار و قسمت هفتم ۱۸هزار بار ديده شده است. به طور ميانگين مخاطبي حدود ۲۵هزار نفر در هر قسمت داشته است.

شبكه دو؛ دل‌دار

برادران محمودي براي دومين سريال مناسبتي خود به سراغ يك سوژه اجتماعي ديگر رفته‌اند. عشق و انتقام. سريال چند زوج عاشق دارد و دو نفر كه قرار است انتقام بگيرند. در اين ميان هم جوان ايراني مشغول طراحي اپليكيشن است براي اينكه در دفتر پدرش كار نكند و روي پاي خودش بايستد و آن يكي هم سعي دارد ماهي سرايش را نگه دارد تا كارگرانش از نان خوردن نيفتند. محمدرضا غفاري، علي اوسيوند، مهران نائل، الناز حبيبي، مريم بوباني، نيما رئيسي و .... بازيگران اين سريال پربازيگر هستند.

 

«دل‌دار» هم در قسمت اول ۴۶هزار مخاطب داشته؛ قسمت دوم ۳۸هزار، قسمت سوم ۳۶هزار، قسمت چهارم ۳۱هزار، قسمت پنجم ۱۸هزار، قسمت ششم ۳۳هزار و قسمت هفتم ۲۷هزار كاربر اپليكيشن را به خود جلب كرده است. به طور ميانگين ۳۲هزار بازديد براي هر قسمت.

شبكه سه؛ برادرجان

سريال شبكه سه باز هم نوشته‌اي از سعيد نعمت‌الله است. ديالوگ‌هايي سخت و سنگين و شعرگونه. بزرگ و كوچك، تحصيلكرده و بي‌سواد، فقير يا دارا، همه يك گويش دارند و يك شكل حرف مي‌زنند. گويشي شبيه به شعر كه عده‌اي آن را تلاشي براي شبيه شدن به مسعود كيميايي در دوران اوجش مي‌دانند. سعيد نعمت‌الله اما سال ۹۶ هم  با «زير پاي مادر» و با همين نوع ديالوگ‌نويسي توانست مخاطبان خاص خودش را جذب كند. او  در «برادرجان» فقط نويسنده فيلمنامه است و محمدرضا آهنج كار را ساخته. سريالي با تم پررنگ خيانت در امانت، ظلم و ظالم، حق‌خوري و حق‌خواهي. با بازي بي‌نظير استاد علي نصيريان كه هنوز هم بهترين است و بازيگران ديگري مثل حسام منظور كه سال گذشته با «بانوي عمارت» هواداران زيادي پيدا كرد و بازيگران مطرح ديگري مثل آفرين عبيسي، حسن پورشيرازي، كامران تفتي، سعيد چنگيزيان، سجاد افشاريان، نسيم ادبي و ....

 

«برادرجان» اولين سريالي است كه بلافاصله پس از افطار  و در بهترين ساعت باكس شبانه ماه رمضان پخش مي‌شود. قسمت اول اين سريال ۱۴هزاربار ديده شده؛ قسمت دوم ۴۳هزار، قسمت سوم ۴۸هزار، قسمت چهارم ۴۸هزار، قسمت پنجم ۴۱هزار، قسمت ششم ۶۱هزار و قسمت هفتم ۴۳هزاربار ديده شده. يعني به طور ميانگين اين سريال ۴۲هزار مخاطب پيگير از طريق اين سايت و اپليكيشن دارد. رقمي بالاتر از دو سريال ديگر.
اين اعداد و ارقام البته نمي‌تواند آمار دقيقي درباره مخاطبان سريال‌هاي تلويزيوني به ما بدهد و تنها براي مقايسه ميان مخاطبان سريال‌ها و فقط در همان جامعه آماري استفاده شده است.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها