تماس با ما   |  پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته  
  صفحه اول     ارسال خبر به اندیشه ها     خبرنامه پیامکی  
دوشنبه، 6 خرداد 1398 - 17:43   
 
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها
 
   جنبش و‌بیداری عضویت در احزاب  
  چرا حکمرانی حزبی نداریم؟
  پیروزی مصری نماینده حزب موتلفه در انتخابات هیات رئیسه مجلس تقویت نقش احزاب و امیدبخش است
  آشنایی با حزب موتلفه اسلامی و عضویت در حزب
 
   آخرین مطالب  
  چرا فردوسی‌پور فوتبال گزارش نمی‌کند؟
  مرتضی میرباقری: صدای ماندگار «پرویز بهرام» فراموش نمی شود
  بازیگر سریال «دل‌دار»: زن بدی نیستم، دارم از حقم دفاع می‌کنم
  مدیران شهرداری با سفارش‌های سیاسی می‌مانند و می‌روند
  کنترل بازار اجاره وارد فاز جدید شد
  پارلمان؛ «زمینِ قدرت»اصلاح‌طلبان نشد /سکوت پردردسر عارف در مجلس
  سهمیه همه کشورها برای لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد
  شناخت امیر گل‌ها در میان برگ‌های کتاب
  متهمان طلبکار؛ در دادگاه‌های مفاسد اقتصادی در تهران، مشهد و اصفهان چه می‌گذرد؟
  توصیه توکلی به روحانی: کادر فرماندهی جنگ اقتصادی عاقل و مومن باشند
  پزشکیان و مصری نواب رییس مجلس شدند / مطهری رای نیاورد
  آشنایی با فرآیند تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان
  چرا حکمرانی حزبی نداریم؟
  پیروزی مصری نماینده حزب موتلفه در انتخابات هیات رئیسه مجلس تقویت نقش احزاب و امیدبخش است
  پیروزی بزرگ حزب مؤتلفه با رای بالای مصری/ ترکیب کامل و گرایش اعضای هیئت‌ رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس دهم+ جدول
  نقش محوری و تعیین کننده احزاب دراتحادیه اروپا/ موفقیت سبزها و ملی‌گراها / حزب "مردم اروپا" بیشترین کرسی ها را در اختیار می گیرد
  بررسی فقهی ـ حقوقی جایگاه شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران و نحوة نظارت آن بر قوانین و مقررات
  ظریف: آماده‌ایم با کشورهای حاشیه خلیج فارس معاهده «عدم تجاوز» امضا کنیم / هیچ زمانی برجام را نقض نکرده‌ایم
  ریشه واقعی اختلاف های ایران - آمریکا
  مبانی و اصول تشخیص صلاحیت نمایندگی مجلس شورای اسلامی
ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 90394صفحه نخست » آخرین اخباریکشنبه، 28 بهمن 1397 - 07:04
بررسی رژیم سیاسی و نحوه اعمال حاکمیت در ژاپن
  
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها:

بررسی رژیم سیاسی و نحوه اعمال حاکمیت در ژاپن
 

پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم و ورود نیروهای امریکایی به این کشور، سیستم حکومتی بر اساس خواست و نیات آمریکایی ها پایه ریزی شد، که این امر همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه بین المللی همکاریهای خبری شیعه (شفقنا) به نقل از  LHVnews؛ بعد از تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم، ژنرال آمریکایی" داگلاس مک آرتور" در سمت فرماندهی نیروهای متفقین و به عنوان فرماندار نظامی ژاپن، وارد این کشور شد و مقر خود را در بندر یوکوهاما برپا کرد. ستاد وی اعلامیه ای برای صدور آماده کرده بود که به موجب آن، ژاپن تحت حکومت نظامی قرار می گرفت، دادگاه های نظامی در آن ایجاد می شد و پول دیگری جایگزین پول ملی این کشور می شد.
با توجه به درخواست مقامات ژاپنی و برای ممانعت از احتمال بروز شورش و ناآرامی، مک آرتور موافقت کرد تا ساختار حکومت ژاپن پس از کنار گذاشتن و تصفیه عناصر و مقامات طراز اول، حفظ شود و این تصمیم به مرحله ی اجرا درآمد.

البته تا سال 1951 که اشغال ژاپن به طور رسمی پایان یافت، ژنرال آمریکایی که به توکیو منتقل شده بود، اداره کننده ی واقعی امور کشور از پشت صحنه بود. قانون اساسی سال 1947 ژاپن، اگرچه از نظر تکنیکی و در ظاهر مطابق اصل 73 قانون اساسی سال  1889 این کشور بود، اما در واقع این سند تحت نظارت جدی مک آرتور تهیه  می شد و حتی بخش هایی از آن را خود وی نگارش می کرد، در حالی که این قانون با قانون اساسی میجی کاملا تفاوت داشت. قانون آمریکایی قانون بر پایه سه اصل اساسی حاکمیت مردم و نقش تشریفاتی امپراتور، مسالمت جویی و نفی جنگ و نظامی گیری و در نهایت بر اصل احترام به حقوق بشر قرار داشت، یعنی مقولاتی که دو مورد اول آن مغایر قانون اساسی میجی و شعار ایده آل ملی آن دوره بوده و سومی نیز در ژاپن مطلبی جدید و ناشناخته بود.

به طور کلی درباره نحوه ی تصمیم گیری در زیر ساختار دموکراتیک و سبک غربی ژاپن، پاسخ روشنی به دست نمی آید.زیرا اعضای مهم پارلمان که همان اعضای حزب حاکم هستند، به حدی برای حفظ موقعیت خود و احیانا طرفداران خود تلاش می کنند که اصولا در شرایطی نیستند که میزان دخالت آنان در تصمیم گیری ها را بتوان حدس زد.

این حقیقت روشن و گویا است که این جامعه شرقی، با وجود پیشرفت های شگرف صنعتی و اقتصادی، هنوز بر پایه نظام های سیاسی سنتی با محوریت اجماع عمومی اداره می شود. هرگونه حرکت انقلابی و گام بلند به جلو که بر اساس این محوریت نبوده و وفاق عمومی صاحبان قدرت را به همراه نداشته باشد، هرقدر هم از نظر منطقی برای اصلاحات در جامعه ضروری باشد، به دلیل عدم وجود کشش سیاسی در نظام موجود، بی نتیجه مانده و تداوم نخواهد داشت و می بایست راه را  تدریجی طی کند.

این کشور تقریبا در تمام دوره های پس از جنگ جهانی دوم، شاهد حضور حزب لیبرال دموکرات در قدرت بوده است. همچنین در این مدت یک نظام پارلمانی مبتنی بر دموکراسی نداشته است. در قبال این موضوع، همواره شاهد سازش و تبانی سیاست مداران، بازرگانان و دیوانسالاران این کشور بوده ایم که بر اساس نظام مدون توسط دیوان سالاران اداره شده است.
هرچند برای رهایی از چنین وضعیتی، با اتحاد برخی اصلاح 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
پربحث ترین
 
  ریشه واقعی اختلاف های ایران - آمریکا
  بررسی فقهی ـ حقوقی جایگاه شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران و نحوة نظارت آن بر قوانین و مقررات
  ظریف: آماده‌ایم با کشورهای حاشیه خلیج فارس معاهده «عدم تجاوز» امضا کنیم / هیچ زمانی برجام را نقض نکرده‌ایم
  پزشکیان و مصری نواب رییس مجلس شدند / مطهری رای نیاورد
  آشنایی با فرآیند تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان
  نقش محوری و تعیین کننده احزاب دراتحادیه اروپا/ موفقیت سبزها و ملی‌گراها / حزب "مردم اروپا" بیشترین کرسی ها را در اختیار می گیرد
  پیروزی بزرگ حزب مؤتلفه با رای بالای مصری/ ترکیب کامل و گرایش اعضای هیئت‌ رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس دهم+ جدول
  پیروزی مصری نماینده حزب موتلفه در انتخابات هیات رئیسه مجلس تقویت نقش احزاب و امیدبخش است
  چرا حکمرانی حزبی نداریم؟
  توصیه توکلی به روحانی: کادر فرماندهی جنگ اقتصادی عاقل و مومن باشند
  کنترل بازار اجاره وارد فاز جدید شد
  مدیران شهرداری با سفارش‌های سیاسی می‌مانند و می‌روند
  بازیگر سریال «دل‌دار»: زن بدی نیستم، دارم از حقم دفاع می‌کنم
  مرتضی میرباقری: صدای ماندگار «پرویز بهرام» فراموش نمی شود
  چرا فردوسی‌پور فوتبال گزارش نمی‌کند؟
 
   پایگاه های دیگر  
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما:09125391656 ::  پیوندها ::  نسخه موبایل:09124030118 ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اندیشه ها1389
طراحی و اجرا: خبرافزار