تماس با ما   |  پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته  
  صفحه اول     ارسال خبر به اندیشه ها     خبرنامه پیامکی  
پنجشنبه، 2 خرداد 1398 - 16:32   
 
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها
 
   جنبش و‌بیداری عضویت در احزاب  
  آشنایی با حزب موتلفه اسلامی و عضویت در حزب
  معرفی سازمان عدالت و آزادی و فرم عضویت در سازمان
  فیلم آشنایی با سازمان عدالت و آزادی
 
   آخرین مطالب  
  «تگزاس» برگ برنده اکران ماه رمضان سینمای ایران
  برندگان اصلی جنگ تجاری آمریکا و چین چه کسانی هستند؟
  «نظام پارلمانی» منهای نظام حزبی؛ ایده‌ای خطرناک علیه «مردمی بودن» جمهوری اسلامی
  خداحافظی ساکنان گیشا با پل ۴۵ ساله، مدیریت شهری ریسک می‌کند؟
  مقایسه اختیارات و مسئولیت های رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور افغانستان
رهبر معظم انقلاب:
  ساختار قانون اساسی مشکلی ندارد؛ البته امکان کم و زیاد کردن آن وجود دارد

  روحانی پیشنهاد رفراندوم داد
  موسویان: ترامپ می‌تواند به میزمذاکره با ایران برگردد
  روستایی با «متری شیش و نیم» رکورد «فروشنده» را می‌شکند؟
  جنگ در این ۲۳ نقطه از ایران «جنایت جنگی» حساب می‌شود
  دلیل رفت و برگشت‌های متوالی نرخ ارز چیست؟
  استقبال افخمی از حذف پروانه ساخت و راهکار هاشمی برای شفاف‌سازی
  چند «برگِ برنده» در دست لاریجانی برای حفظ کرسی ریاست مجلس دهم
  بپذیریم که قانون اساسی به اصلاحات نیاز دارد
  حکم امام خمینی برای پیوند عضو و نقش آیت‌الله خامنه‌ای در مقابل مجلس و شورای‌نگهبان
  هاشمی‌طبا: اختیارات دولت متناسب با توقعات نیست/ شرایط فعلی سخت‌تر از دوران جنگ است
  حال پرزیدنت خوش نیست!
  روحانی: آمریکا ۲ ساعت پس از تهدید ایران، از موضعش عقب‌نشینی کرد
  دست چه کسانی به وام کم‌بهره می‌رسد؟
  ماجرای دستمزد میلیاردی مهران مدیری و رضا عطاران
ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 91422صفحه نخست » آخرین اخبارپنجشنبه، 26 اردیبهشت 1398 - 10:24
برخی نواقص اساسی در قانون اساسی
  
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها:

قاضی‌زاده، حسین

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در سال 1358 به تصویب آحاد ملت ایران رسیده است و در سال 1368 مورد بازنگری و تایید مجدد مردم قرار گرفته است،در حقیقت سند بنیادین و میثاق ملی است که باید مورد بررسی عمیق و دقیق و همه جانبه قرار گیرد.

در ایام درگذشت حقوقدان فرزانه و استاد ارجمند دکتر حسن حبیبی لازم دیدم مطالبی را که مدتها در مورد لزوم اعمال برخی اصلاحات و رفع نواقص در قانون اساسی لازم است بیان نمایم. البته که امیدوارم در بازنگری آتی-که خیلی دور و دیر نخواهد بود-مورد توجه حبرگان و نخبگان ملت قرار بگیرد.حاشیه نمی روم:

1-لزوم پاسخگو نمودن معاونان رئیس جمهور در مقابل مجلس و حق مجلس در استیضاح یا سئوال از آنها
یکی از نکاتی که در دولت فعلی اتفاق افتاد و محل چالش جدی شده بود،اولاً ایجاد نمودن معاونت های جدید توسط رئدس جمهور و ثانیا دادن اختیارات بسیار زیاد به آنها بود.دقت بفرمایید؛وزارت امور خارجه وجود دارد و مسئول امور دیپلماتیک کشور است.خوب حال به دلایل متعددی مثل همین که در قانون اساسی فعلی وزیر امور خارجه باید به مجلس پاسخگو باشد و ممکن است عزل شود،با تاسیس معاونت امور بین الملل توسط ریاست جمهوری اختیارات بسیاری به وی داده می شود  ابدا هیچ نهاد قانونی هم حق سئوال یا استیضاح وی را ندارد.حال دقت بفرمایید:

الف-معاونت علمی............وزارت علوم و تحقیقات

ب-معاونت بین الملل..........وزارت امور خارجه

پ-معاونت اجرایی.............وزارت کشور

2-لزوم تصریح بر عدم حق دولت در تغییر در لوایح ارسالی از سوی قوه قضائیه
در قانون اساسی قوه قضائیه موظف شده است از طریق وزیر دادگستری-که حقیقتاً کار خاصی ندارد و یادگار رژیم قبلی است-لوایح خود را به دولت و سپس به مجلس برساند.در این میان لایحه قوه قضائیه -که اساسا باید با امور حقوقی و قضایی بیشتر آشنا باشد-مدتهای مدید در کمیسیونهای دولت می ماند و دستخوش جرح و تعدیلهای صواب و ناصواب می گردد.بارها از سوی روسای مختلف قوه قضائیه در این سالها به این مساله اشاره شده است و باید مورد تصریح در قانون اساسی جدید قرار بگیرد.

3-لزوم تصریح بر حدود اختیارات مجلس در تغییر لوایح قوای مجریه و قضائیه
متاسفانه بارها مشاهده شده است که از لایحه دولتهای مختلف در کشورمان فقط اسم آن باقی می ماند و مجلس تمام بندها و مواد و تبصره هایش را تغییر اساسی میدهد و اسم لایحه بسیار بی مسما است؛این روند خصوصا در مورد لوایح بودجه دولتها بسیار اتفاق می افتد و مشکل اساسی برای دولت و قوه قضائیه که به شرایط زیر مجموعه ی خود طبعا گاه ترند می گردد.در قانون اساسی فعلی به لحاظ حق مجلس در قانونگذاری در تمام امور،مجلس این حق را برای خود قائل می شود که هر نوع تغییر و لو مخالف با اساس لایحه و روح آن را در متن بیاورد و این امر مخالف اصل بنیادین تفکیک قوا است.

ان‌شاالله بقیه نواقص و یا خلاها را به زودی تقدیم اذهان آگاه و پویاد خوانندگان عزیز خواهم نمود.

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
پربحث ترین
 
  بپذیریم که قانون اساسی به اصلاحات نیاز دارد
  دست چه کسانی به وام کم‌بهره می‌رسد؟
  حکم امام خمینی برای پیوند عضو و نقش آیت‌الله خامنه‌ای در مقابل مجلس و شورای‌نگهبان
  روحانی پیشنهاد رفراندوم داد
  چند «برگِ برنده» در دست لاریجانی برای حفظ کرسی ریاست مجلس دهم
  استقبال افخمی از حذف پروانه ساخت و راهکار هاشمی برای شفاف‌سازی
  دلیل رفت و برگشت‌های متوالی نرخ ارز چیست؟
  جنگ در این ۲۳ نقطه از ایران «جنایت جنگی» حساب می‌شود
  روستایی با «متری شیش و نیم» رکورد «فروشنده» را می‌شکند؟
  موسویان: ترامپ می‌تواند به میزمذاکره با ایران برگردد
  ساختار قانون اساسی مشکلی ندارد؛ البته امکان کم و زیاد کردن آن وجود دارد
  مقایسه اختیارات و مسئولیت های رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور افغانستان
  خداحافظی ساکنان گیشا با پل ۴۵ ساله، مدیریت شهری ریسک می‌کند؟
  «نظام پارلمانی» منهای نظام حزبی؛ ایده‌ای خطرناک علیه «مردمی بودن» جمهوری اسلامی
  برندگان اصلی جنگ تجاری آمریکا و چین چه کسانی هستند؟
 
   پایگاه های دیگر  
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما:09125391656 ::  پیوندها ::  نسخه موبایل:09124030118 ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اندیشه ها1389
طراحی و اجرا: خبرافزار